Teaching GuideTerm
Higher Technical University College of Architecture
  Home | galego | castellano | english | A A |  
Grao en Estudos de Arquitectura
 Subjects
  Architectural Design 1
   Sources of information
Basic Fernandez Galiano, L. (2004). No te saltes el prólogo. Barcelona: Reverté
Campo Baeza, A. (2009). Pensar con las manos. Madrid: Nobuko
Tanizaki, J. (1994). El elogio de la sombra. Madrid: Siruela
García del Monte, J. M. (2017). Guía para estudiantes de arquitectura. Madrid: Los libros de la Catarata
Pallasmaa, J. (2006). Los ojos de la piel. Barcelona: Gustavo Gili
Zumthor, P. (2004). Pensar la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili
Pallasmaa, J. (2012). La mano que piensa. Barcelona: Gustavo Gili
Valero, E. (2006). Ocio peligroso: Introducción al proyecto de arquitectura. Valencia: General de Ediciones de Arquitectura
Ching, Francis D. K. (2013). Manual de dibujo arquitectónico. Barcelona: Gustavo Gili
Steegmann, E. y Acebillo, J. (2008). Las medidas en Arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili
Piñón, H. (2005). Materiales de proyecto. Barcelona: UPC
Ching, Francis D.K. (2010). Arquitectura: forma, espacio y orden. Barcelona: Gustavo Gili
Müller-Brockmann, J. (2012). Sistemas de retículas. Barcelona: Gustavo Gili
Compulsory reading texts

The compulsory reading texts correspond to each of the didactic units. They are very short texts that complement and reinforce the concepts explained in the corresponding expository session. Their compulsory nature is intended to bring students into contact with architectural criticism and theoretical reflection, and they constitute an invitation to delve into the complete books, given the brevity of the chosen fragment.
They will be available on the Moodle platform for free download.


Ti_Fernández-Galiano, L. (2004). No te saltes el prólogo. En A. Muñoz. Iniciación a la Arquitectura. Barcelona: Reverté.
Tø_Müller-Brockmann, J. (2012). Mancha de texto e imágenes con 20 retículas. Sistemas de retículas. Un manual para diseñadores gráficos (pp. 10-13; 76-86). Barcelona: Editorial Gustavo Gili.
T1_Campo Baeza, A. (2009). De la cueva a la cabaña. De lo estereotómico y lo tectónico en la arquitectura. Pensar con las manos (pp. 26-35). Madrid: Nobuko.
T2_Tanizaki, J. (1994). El elogio de la sombra (pp-7-16). Madrid: Siruela.
T3_García del Monte, J. M. (2017). El método existe pero no es un recetario. Guía para estudiantes de arquitectura (pp 38-48). Madrid: Los Libros de la Catarata.
T4_Pallasmaa, J. (2006). Mímesis del cuerpo. Los ojos de la piel (67-68). Barcelona: Gustavo Gili.
T5_Zumthor, P. (2004). Verdades inesperadas. Deseos. Una intuición de las cosas. Pensar la arquitectura (pp. 19-20). Barcelona: Gustavo Gili.
T6_Pallasmaa, J. (2012). Existencia corporal y pensamiento sensorial. La mano que piensa. La sabiduría existencial en la arquitectura (pp. 12-21). Barcelona: Gustavo Gili.
T7_ Valero, E. (2006). Ocio peligroso. Introducción al proyecto de arquitectura (pp. 13-31). Valencia: General de Ediciones de Arquitectura.
T8_Moreno Seguí, J. M. (2007). Jordi Badía: “Cualquier proceso creativo está relacionado con la memoria” [Entrevista]. TC Cuadernos, 80.
Recuperado de https://www.tccuadernos.com/blog/jordi-badiaentrevista/
Complementary (). .
Calvino, I. (2019). Las ciudades invisibles. Madrid: Siruela
Cohn, M. y Duprat, G. (Dir.) (2009). El hombre de al lado [película]. Argentina: Aleph Media
Cortázar, J. (1970). Instrucciones para subir una escalera. En Historias de Cronopios y de Famas. Barcelona: Edhasa
Cortázar, J. (1993). Casa tomada. Barcelona: Minotauro
Guerín, J. L. (Dir.) (2000). En construcción [película documental]. España: Sociedad Anónima del Vídeo, S. L.
Joon-ho, B. (Dir.) (2019). Parásitos [película]. Corea del Sur: Barunson, CJ Entertainment, TMS Comics, Tokio Movie Shinsha, et al.
Kogonada (Dir.) (2017). Columbus [película]. Estados Unidos: Depth of Field, Nonetheless Productions, Superlative films.
Tati, J. (Dir.) (1958). Mi tío [película]. Francia: Gaumont, Specta Films, Gray-Film, Alter Films.

Universidade da Coruña - Rúa Maestranza 9, 15001 A Coruña - Tel. +34 981 16 70 00  Soporte Guías Docentes