Guía DocenteCurso
Facultade de Ciencias da Educación
  Inicio | galego | castellano | english | A A |  
Máster Universitario en Dirección, Xestión e Innovación de Institucións Escolares
 Asignaturas
  Investigación Cualitativa en Educación
   Fontes de información
Bibliografía básica

Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en investigación cualitativa. Morata.

Banks, M. (2010). Los datos visuales en investigación cualitativa. Morata

Denzin, N.K. y Lincoln, Y. (2012) (Comp.). Manual de investigación cualitativa. Gedisa.

Flick, U. (2004): Introducción a la investigación cualitativa. Morata.

Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Morata.

Goetz, J.P. y LeCompte, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata.

González Sanmamed, M. (1995): Aprender a enseñar: mitos y realidades. Publicaciones de la Universidad de A Coruña.

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en Investigación Cualitativa. Morata.

Rapley, T. (2014). Los análisis de la conversación, del discurso y de los documentos en investigación cualitativa. Morata.

Simons, H. (2009). El estudio de caso. Teoría y práctica. Morata.

Stake, R. (1998): Investigación con estudio de casos. Morata.

Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J. y García Jiménez, E. (1996): Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.

Zabalza, M.A. (2004). Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional. Narcea.

Bibliografía complementaria

Angrosino, M. (2007). Doing Ethnographic and Observational Research. Sage Publications.

Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfica-narrativa en educación. Enfoque y metodología. La Muralla.

Borda, P., Dabenigno, V., Freidin, B, & Güelman, M. (2017). Estrategias para el análisis de datos cualitativos. Instituto de Investigaciones Gino Germani. Recuperado de http://209.177.156.169/libreria_cm/archivos/pdf_1605.pdf

Coffey, A., & Atkinson, P. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos: estrategias complementarias de investigación. Universidad de Antioquia.

Creswell, J. W. (1994). Research design: Qualitative and quantitative approaches. Sage Publications.

Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Sage.

Creswell, J.W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Sage. https://doi.org/10.5539/elt.v12n5p40

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions (5th Ed.). Sage Publications.

Creswell, J.W., & Creswell, J.D. (2018). Research design. Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage. https://bit.ly/2Tk0nYP

Creswell, J.W., & Plano Clark, V. (2018). Designing and conducting mixed methods research. Sage.

Christ, T.W. (2010). Teaching mixed methods and action research: Pedagogical, practical, and evaluative considerations. In Tashakkori, A., & Teddie, C. (Eds.), SAGE handbook of mixed methods in social and behavioural research. Sage. https://doi.org/10.4135/9781506335193.n25

DeCuir-Gunby, J. & P. Schutz, P. (2017) (Eds.), Developing a mixed methods proposal: A practical guide for beginning researchers. Sage.

Denzin, N. K. (2015). Triangulation. The Blackwell Encyclopedia of Sociology. https://doi.org/10.1002/9781405165518.wbeost050.pub2

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2011). The Sage handbook of qualitative research. Sage Publications.

Edmonds, W. & Kennedy, T. (2017) (Eds.), An applied guide to research designs. Sage.

Fielding, N.G. (2012). Triangulation and mixed methods designs: Data integration with new research technologies. Journal of Mixed Methods Research, 6(2), 124-136. https://doi.org/10.1177/1558689812437101

Goetz, J., & Lecompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación cualitativa. Morata.

Greene, J. C. (2007). Mixed methods in social inquiry. Jossey-Bass.

Greene, J. C., Caracelli, V. J., & Graham, W. F. (1989). Toward a conceptual framework for mixed-method evaluation designs. Educational Evaluation and Policy Analysis, 11(3), 255-274. https://doi.org/10.3102/01623737011003255

Guba, E., & Lincoln, Y. S. (2005). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences. En N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research (3rd Ed., pp. 191-215). Sage Publications.

Hai-Jew, S. (2015). Enhancing qualitative and mixed methods research with technology. Hershey, PA: Information Science reference. IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-6493-7

Harwell, R. (2014). Research design in qualitative/quantitative/mixed methods. In F.C. Clifton, & C.S. Ronald (Eds.), The Sage handbook for research in education: pursuing ideas as the keystone of exemplary inquiry (pp. 147-164). Sage. https://doi.org/10.4135/9781483351377

Hesse-Biber, S. N. (2010). Mixed methods research: Merging theory with practice. Guilford Press.

Hesse-Biber, S., & Griffin, A.J. (2013). Internet-mediated technologies and mixed methods research: Problems and prospects. Journal of Mixed Methods Research, 7(1), 43-61. https://doi.org/10.1177/1558689812451791

Litchman, M. (2011). Qualitative Research in Education: A User's Guide. Sage Publications.

Maxwell. J. A. (2008). Designing a qualitative study. En L. Bickman, & D. J. Rog (Eds.), Handbook of applied social science research methods (pp.214-253). Sage.

Maxwell, J. A. (2015). Expanding the history and range of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 10(1), 12-27. https://doi.org/10.1177/1558689815571132

Merriam, S. B. (2002). Introduction to qualitative research. Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis, 1(1), 1-17. Recuperado de https://cutt.ly/7rdibvB

Mertens, D. M. (2010). Philosophy in mixed methods teaching: The transformative paradigm as illustration. International Journal of Multiple Research Approaches, 4(1), 9-18. https://doi.org/10.5172/mra.2010.4.1.009

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook and the coding manual for qualitative researchers (3rd Ed.). Sage Publications. https://doi.org/10.1080/10572252.2015.975966

Ravitch S. M., & Riggan, M. (2016). Reason and rigor: How conceptual frameworks guide research (2nd Ed.). SAGE Publications.

Stake, R. F. (1995). The art of Case Study Research. Sage Publications.

Stake, R. F. (1998). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata

Stake, R. E. (2005). Qualitative case studies. En N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research (3rd Ed.) (pp. 443-466). Sage.

Stake, R. E. (2010). Qualitative Research: Studying How things work. The Guilford Press.

Strauss, A., & Corbin, J. (2002) Bases de la Investigación Cualitativa. Técnicas y Procedimientos para Desarrollar la Teoría Fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia. Recuperado de https://cutt.ly/VrdbFQJ

Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for information, 22(2), 63-75. https://doi.org/10.3233/EFI-2004-22201

Tashakkori, A., & Teddlie, C. (2010). Sage handbook of mixed methods in social& behavioral research. Sage. https://doi.org/10.4135/9781506335193

Walsh, D., & Downe, S. (2006). Appraising the quality of qualitative research. Midwifery, 22(2), 108-119. https://doi.org/10.1016/j.midw.2005.05.004

Yazan, B. (2016). Three approaches to case study methods in education: Yin, Merriam, and Stake. The Qualitative Report, 20(2), 134-152. Recuperado de https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol20/iss2/12

Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. Guilford Press.

Universidade da Coruña - Rúa Maestranza 9, 15001 A Coruña - Tel. +34 981 16 70 00  Soporte Guías Docentes