Teaching GuideTerm Faculty of Philology |
Mestrado Universitario en Literatura, Cultura e Diversidade |
Subjects |
Literatura española e hispanoamericana: Autores |
Sources of information |
|
|
Identifying Data | 2015/16 | |||||||||||||
Subject | Literatura española e hispanoamericana: Autores | Code | 613484012 | |||||||||||
Study programme |
|
|||||||||||||
Descriptors | Cycle | Period | Year | Type | Credits | |||||||||
Official Master's Degree | 2nd four-month period |
First | Optativa | 3 | ||||||||||
|
Basic |
Muñoz Alonso-López, Agustín (1995). Teatro muerto. Madrid: Cátedra Ródenas de Moya, Domingo (2007). Poéticas de la vanguardias históricas. Madrid: Marenostrum |
BIBLIOGRAFÍA RAMONIANA: * GarcíaLorenzo, Luciano, y Ma. Francisca Vilches Frutos. "El teatro español del siglo XX. Estado de la cuestión y últimastendencias". Siglo XX/20 thCentury, vol 2, 1-2 (1984), 1-14. Alonso de los Ríos, C. "Vida y máscara en Ramón". Tiempo de Historia, 1, 2 (1975),66-77. Aponte, B.B. Alfonso Reyes and Spain: His dialogue with Unamuno, Valle Inclán,Ortega y Gasset, Jiménez and Gómez de la Serna. Austin: University of Texas Press, 1972. Begoña, J. "Presencia de la muerte en la greguería". Explicación de Textos Literarios, 6, 1(1978), 61-68. Bonet, Juan Manuel, ed. Ramón en cuatro entregas, 4 vols. Madrid: Museo Municipal, 1980. Buckley, Ramón, y John Crispin. Los vanguardistas españoles (1925-1935). Madrid: Alianza Editorial, 1973. Camón Aznar, José. Ramón Gómez de la Serna en sus obras. Madrid: Espasa-Calpe, 1973. Cardona, Rodolfo. "Introducción a la greguería", en Ramón Gómez de la Serna, Greguerías. Madrid: Cátedra, 1979. ----------. Ramón. A Study of RamónGómez de la Serna and his Works. New York: EliseoTorres, 1977. Cavallo, S. "Un antecedente del 27: Gómez de la Serna y lagreguería". Ínsula, 32,368-369 (1977), 26. Colina, J. de la. "El 'caso' de Ramón Gómez de la Serna". Vuelta, 1, 8 (1977), 53-54. Dennis, Nigel, ed. Studies on Ramón Gómez de la Serna. Ottawa:Doverhouse, 1988. Díaz-Plaja, Guillermo. "Teoría de la greguería". Comentario de textos de literaturaespañola. Barcelona: Ediciones LaEspirga, 1971. Domingo, J. "Realismo y evasión". Ínsula,26, 296-297 (1971), 19. Dougherty, Dru, et al, eds. El teatro en España: entre la tradición yla vanguardia (1918-1939). Madrid:Tabapress, 1992. ----------. "Talia convulsa: la crisis teatral de los años 20", en CesarOliva (ed), Dos ensayos sobre el teatro español de los años 20. Murcia: Universidad de Murcia, 1984. Durán, Manuel. "Notas sobre García Lorca, La vanguardia, Ramón Gómez de la Serna ylas greguerías". CuadernosHispanoamericanos, 433-434 (1986), 221-229. Embarek, Jedidi. "Deambular por Ramón". Quimera,27 (1983)32-33. Fernández, J.B. "Ramonología". Quimera,31 (1983), 37-40. ----------. "Ramón, periodista". Quimera,27 (1983), 37-40. Fernández Molina, A. "Sobre imaginación. Diario póstumo de Ramón Gómez de laSerna". CuadernosHispanoamericanos, 91-92, 273 (1973), 623-625. Flórez, Rafael. "Ramón Gómez de la Serna o la antiacademia". República de las letras, 9 (1984),54-55. García de la Concha, Victor. "Ramón y lavanguardia", en F. Rico, Historia y crítica de la literatura española,VII. Barcelona: Crítica, 1984; 205-218. ----------. "La generación unipersonal de Gómez de la Serna". Cuadernos de Investigación Filológica,III (1977), 63-86. Gómez de la Serna, Gaspar. "Ramón y el noventa y ocho". Entrerramones y otros ensayos. Madrid: Editora Nacional, 1969. González Gerth, Miguel. A Labyrinth of Imagery: Ramón Gómez de la Serna's "Novelas de lanebulosa". London: Tamesis,1986. ----------. Ramón Gómez de la Serna's Faded Image". Essays on Hispanic Literature in Honour ofEdmund L. King. London:Tamesis, 1983; 91-95. ----------. Aphoristic and novelistic structures in the work of Ramón Gómez de laSerna. Tesis doctoral, PrincetonUniversity, 1973. González López, Emilio. "El drama social contemporáneo: PérezGaldós y Gómez de la Serna". EstudiosEscénicos: Cuadernos del Instituto de Teatro, 18 (1974), 131-138. Helmich, W. "Ideología literaria y visión del mundo en las greguerías de RamónGómez de la Serna". Iberorromanía,16 (1982), 54-83. Henn, D. "La gran ciudad falsa: Cinelandia de Ramón Gómez de la Serna". Cuadernos Hispanoamericanos,117, 350 (1979), 377-387. Hoddie, J.H. "El programa solipsista de Ramón Gómez de la Serna". Revista de Literatura, 41, 82 (1979),131-148. ----------. "Sentido y forma de la primera biografía de Ramón Gómez de la Serna". Cuadernos Hispanoamericanos,114, 341 (1978), 297-334. Hoyle, Alan. "The Politics of a Hatless Revolutionary, Ramón Gómez de laSerna". Studies in ModernSpanish Literature and Art presented to Helen F. Grant. London: Tamesis, 1972; 79-96. López Criado, Fidel. El erotismo en la novela ramoniana. Madrid: Editorial Fundamentos, 1988. ----------. "El teatro de lo 'imposible' y la imposibilidad del teatroramoniano". Actas delV CongresoInternacional de la Asociación Española de Semiótica. La Coruña: Universidad de La Coruña, 1992;197-210. ----------. "Ruptura y novación en el teatro vanguardista de Ramón Gómez de laSerna: 1909-1912". Voces deVanguardia. La Coruña: Universidadeda Coruña, 1995. López Molina, Luis. "Nebulosa y sistema en las gregueríasramonianas". Versants, 1(1981), 109-120. Llanos Álvarez, T. Aportación al estudio de las greguerías deRamón Gómez de la Serna. Madrid:Universidad Complutense, 1980. Mainer, José-Carlos. "Prólogo" a la edición de Elincongruente. Barcelona: Picazo,1972; 11-32. Martínez Collado, A. "Introducción" a Gómez de la Serna,Una teoría personal del arte. Antologíade textos de estética y teoría del arte. Madrid: Tecnos, 1988. Martínez Expósito, Alfredo. La poética de lonuevo en el teatro de Ramón Gómez de la Serna. Oviedo: Universidad de Oviedo, 1974. Mazzeti Gardiol, Rita. "Unpublished Works of Ramón Gómez de laSerna". Anales de la LiteraturaEspañola Contemporánea, 7, 1 (1982), 109-116. ----------. "Dios, un texto inédito de Ramón Gómez de la Serna". Razón y Fe, 190 (1974), 317-327. ----------. Ramón Gómez de la Serna. New York: Twayne, 1974. ----------. "The use of imagery in the works of Ramón Gómez de laSerna". Hispania, LIV(1971), 80-90. Morelli, Gabriele. Trent' anni di vanguardia spagnola: DaRamón Gómez de la Serna a Juan Eduardo Cirlot. Milán: Jaca Book, 1988. Morello-Frosch, Marta. "Las Seis falsas novelas de Ramón Gómezde la Serna y la teoría de la greguería". Hispanófila, 43 (1971), 25-30. Moreno Villa, José. "Automoribundia", en Losautores como actores y otros intereses literarios de acá y allá. México: Fondo de Cultura Económica, 1984;87-94. Muñoz-Alonso López, Agustín. Ramón y el teatro. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha,1993. Nicolás, Cesar. Ramón y la greguería:Morfología de un género nuevo. Cáceres: Universidad de Extremadura, 1988. ----------"Ramón Gómez de la Serna y lanovela española de vanguardia". Ínsula,502 (1988), 11-13. ----------. "Lo fantastico nuevo en Ramón Gómez de la Serna". Anuario de Estudios Filológicos, VII(1984), 281-297. ----------. Ramón Gómez de la Serna y la generación del 27. Tesis doctoral, Universidad deExtremadura, 1983. Palenque, Marta. El teatro de Ramón Gómez de la Serna. Estética de una crisis.Sevilla: Universidad de Sevilla, 1992. Ramos, José Ignacio. Mi amigo Ramón. Buenos Aires: Dirección General de Cultura,1980. Rey Briones, Antonio del. Las novelas de Ramón Gómez de la Serna. Madrid: Verbum, 1992. ----------. "Ramón y la novela". Ínsula,502 (1988), 17-8, 18a. Richmond, Carolyn. Introducción a Ramón Gómez de la Serna, Elsecreto del Acueducto. Madrid:Cátedra, 1986. ----------. "Una sinfonía portuguesa. Estudio crítico de La quinta de Palmyra", en RGS, Laquinta de Palmyra. Madrid: EspasaCalpe, 1982; 13-151. Rodríguez de la FLor, J.L. "Introducción" a Gómez de la Serna, Pequeños retratos ilustrados. Madrid: Ediciones de la Torre, 1987. Rozas, Juan Manuel. "Greguería y poema en prosa en tresnovelas de la generación del 27". Anuariode Estudios Filológicos, II (1979), 49-52. Sánchez Granjel, Luis. Retrato de Ramón. Madrid: Guadarrama, 1963. ----------. "Prometeo (1908-1912)". Ínsula, XVIII, 195 (1963), 6 y 10. ----------. "Ramón en Prometeo". Ínsula,XVIII, 196 (1963), 3 y 6. San Vicente, Angel. "Un retablo gregueresco de laescritura". Seminario de ArteAragonés, XXXVIII (1983),283-320. Senabre Sempere, Ricardo. "Ramón en pugnacon el lenguaje". Ínsula,502 (1988), 15. Serra, C. "La situación literaria de Ramón". Quimera, 31 (1983), 41-45. Serrano Asenjo, José Enrique. Ramón y el arte de matar. El crimen en las novelas de Gómez de la Serna. Granada: Caja General de Ahorros de Granada,1992. ----------. "Theory of the Novel in Ramón Gómez de la Serna's The Novelist",en Harris, Derek, ed. The Spanish Avant-garde. Manchester: Manchester Univesity Press, 1995. Sofovich, Luisa. Ramón Gómez de la Serna. Barcelona: Plaza y Janés, 1972. Soldevilla-Duarte, Ignacio. "El gato encerrado (Contribución alestudio de la génesis de los procedimientos creativos en la prosaramoniana)". Revista deOccidente, 80 (1988), 31-62. Suárez-Galbán , Eugenio. "Hacia Ramón através de Torres Villarroel". Cuadernos Hispanoamericanos, 137, 410 (1984),63-77. ----------. "Voces narrativas y estructura autobiográfica de Automoribundia:El mito como movil autobiográfico". L'Autobiographie en Espagne. Aix-en-Provence: Université de Provence, 1982; 165-179. Torre, Guillermo de. "Perspectivas y balance deRamón". Al pie de las letras. Buenos Aires: Losada, 1967; 219-227. ----------. "Picasso y Ramón". Hispania,XLV (1962),597-611. Torrente Ballester, Gonzalo. "Teatro de Ramón". Ínsula, 18, 196 (1963), 15. Umbral, Francisco. Ramón y las vanguardias. Madrid: Espasa Calpe, 1978. Ynduráin, Francisco. "Dos textos inéditos de Ramón Gómez dela Serna. Ramón y la novela", en Museode reproducciones. Barcelona:Destino, 1980. |
|
Complementary | |
CONTEXTO HISTÓRICO-LITERARIO:: * García Gallego, Jesús. Bibliografía crítica del surrealismo y la generación del 27. Málaga: Diputación Provincial, 1988. * García Lorenzo, Luciano, y Ma. Francisca Vilches Frutos. "El teatro español del siglo XX. Estado de la cuestión y últimas tendencias". Siglo XX/20 th Century, vol 2, 1-2 (1984), 1-14. Alomar, G. Futurismo, en Ilie, Documents of the Spanish Vanguard. Chapel Hill, University of North Carolina, 1969; 35-72. Aranda, Francisco. El surrealismo español. Barcelona: Lumen, 1981. Aullón de Haro, Pedro. "La trascendencia de la Poesía y el Pensamiento poético de Vicente Huidobro". Revista de Occidente, 86-87 (1988), 41-58. ----------. "Cansinos-Assens y el problema de la Prosa poética". Dianium (1987). ----------. "La teoría poética del creacionismo". Cuadernos Hispanoamericanos, 427 (1986), 49-73. ----------."Determinación de la heteromorfia Modernismo/Vanguardia". Universidad y sociedad, 1 (1981), 107-119. Baudrillar, J. El sistema de los objetos. México: Siglo XX, 1977. Blanch, A. La Poesía Pura Española. Madrid: Gredos, 1976. Bonet, Juan Manuel. "Prólogo" a la edición de R. Cansinos-Assens, El movimiento V.P. Pamplona: Hiperión, 1978. Borges, José Luis. "Ultraismo". Los vanguardismos en la América Latina. Barcelona: Península, 1977. Bozal, Valeriano. La construcción de la vanguardia: 1900-1939. Madrid: Edicusa, 1978. Breton, André. Manifiesto del Surrealismo. Madrid: Guadarrama, 1974. ----------, y L.Aragon. Surrealismo frente a realismo socialista. Barcelona: Tusquets, 1973. Brihuega, J. La Vanguardia y la República. Madrid: Cátedra, 1982. ----------, ed. Manifiestos, Proclamas, Panfletos y textos doctrinales. Las vanguardias artísticas en España. Madrid: Cátedra, 1979. Buckley, Ramón y John Crispin. Los vanguardistas españoles (1925-1935). Madrid: Alianza, 1973. Calinescu, M. " 'Avant-Garde': Some terminological considerations". Yearbook of Comparative and General Literature, 23 (1974), 83-96. Calvessi, M. Le due Avanguardi. Bari: Laterza, 1981. Cano Ballesta, J. La Poesía Española entre Pureza y Revolución (1930-1936).Madrid: Gredos, 1972. Cansinos-Assens, Rafael. "Un gran poeta chileno: Vicente Huidobro y el creacionismo". Vicente Huidobro y el creacionismo. Madrid: Taurus, 1975. Caracciolo Trejo, E. La poesía de Vicente Huidobro y la vanguardia. Madrid: Gredos, 1974. Carnero, G. "El juego lúgubre: La aportación de Salvador Dalí al pensamiento superrealista". Cuenta y Razón, 12 (1983), 57-79. Chabás, J. Literatura española contemporánea. 1898-1950. La Habana: Pueblo y Educación, 1974. Corvalán, Octavio. Modernismo y vanguardia. New York: Las Américas, 1975. Corbalán, Pablo. Poesía surrealista en España. Madrid: Ediciones Centro, 1974. Costa, René de., ed. Vicente Huidobro y la vanguardia. Madrid: Taurus, 1975. ----------. "Del modernismo a la vanguardia". Hispanic Review, 43 (1975), 261-274. Díaz-Plaja, G. Vanguardismo y protesta en la España de hace medio siglo. Barcelona: Los Libros de la Frontera, 1975. Diego, Gerardo. "Poesía y creacionismo de Vicente Huidobro".Vicente Huidobro y la vanguardia. Madrid: Taurus, 1975; 209-228. Durozoi, G., y B. Lecherbonnier. André Breton. La escritura surrealista. Madrid: Guadarrama, 1976. ----------. El surrealismo. Madrid: Guadarrama, 1974. Earle, Peter G., y Germán Gullón. Surrealismo/surrealismos. Latinoamérica y España. Philadelphia: Pennsylvania State University, 1977. Fuentes Florido, Francisco. Rafael Cansinos-Asséns (novelista, poeta, crítico, ensayista y traductor). Madrid: Fundación Juan March, 1979. García de la Concha, Victor. "Introducción al estudio del surrealismo literario español". El surrealismo. Madrid: Taurus, 1982; 9-30. ----------. "Anotaciones propedéuticas sobre la vanguardia literaria hispánica". Homenaje a Samuel Gili Gaya. Madrid: Edigraf, 1981; 99-111. Gentille, Luciana. Teatro e avanguardia nella Spagna del primo novecento, Cipriano Rivas Cherif. Roma: Bulzoni, 1993. González García, Angel, Francisco Calvo Serrallé y Simón Marchán Fiz. Escritos de arte de vanguardia 1900-1945. Madrid: Turner, 1979. Gullón, Ricardo. "¿Hubo un surrealismo español?". Surrealismo/ surrealismos. Latinoamérica y España. Philadelphia: Pennsylvania State University, 1977; 118-130. ----------. "Balance del ultraísmo". Peñalabra, 18 (1975-1976), 18-20. Harris, Derek, ed. The Spanish Avant-garde. Manchester: Manchester Univesity Press, 1995. Ilie, Paul. Los surrealistas españoles. Madrid: Taurus, 1972 ----------, ed. Documents of the Spanish Vanguard. Chapel Hill: University of North Carolina, 1972. Larrea, Juan. "Vicente Huidobro en Vanguardia". Revista Iberoamericana, monográfico sobre Huidobro y la Vanguardia, (1979),106-107. Mainer, José-Carlos. "Vanguardismo y protesta: unas notas de situación", en Díaz-Plaja, G. Vanguardismo y protesta en la España de hace medio siglo. Barcelona: Los Libros de la Frontera, 1975. Marinetti, F.T. Teoría e invenzione Futurista. ed. de Aldo Palazzeschi y Luciano Maria. Verona: Mondadori, 1978. Micheli, M. de. Las vanguardias artísticas del siglo XX. Madrid: Alianza, 1979. Molas, Joaquím. "Salvador Dalí, entre el surrealismo y el marxismo". El Urogallo, V, 29-30 (septiembre-octubre de 1974), 117-121. Morelli, Gabriele. Trent' anni di avanguardia spagnola: Da Ramón Gómez de la Serna a Juan Eduardo Cirlot. Milano: Jaca Book, 1988. Neira, Julio. "Notas sobre la introducción del surrealismo en España". Boletín de la Real Academia Española, LXIII (1983), 117-141. Pérez Firmat, Gustavo. Idle Fictions: The Hispanic Vanguard Novel, 1926-1934. Edición expandida. Durham, N.C.: Duke University Press, 1993. Prudon Moral, Montserrat. Les mouvements d'avant-garde entre Barcelona et Madrid: 1929-1936. Esthétique et idéologie. Lille: Atelier national de Reproduction des Thèses, 1992. Rojo Martín, María del Rosario. Evolución del movimiento vanguardista. Estudio basado en "La Gaceta Literaria" (1927-1932). Madrid: Fundación Juan March, 1982. Sanguinetti, E. Vanguardia, ideología y lenguaje. Caracas: Monte Avila, 1979. Soria Olmedo, Andrés. "Relaciones entre teoría poética y teoría de las artes plásticas en el ámbito del vanguardismo español(1909-1931)". 1616, IV (1981), 93-103. Torre, Guillermo de. Historia de las Literaturas de Vanguardia. Madrid: Guadarrama, 1974. Tzara, Tristan. Siete Manifiestos DADA. Barcelona: Tusquets, 1972. Urrutia, Jorge. El novecentismo y la renovación vanguardista. Madrid: Cincel, 1980. Verdone, Mario. Qué es verdaderamente el futurismo. Madrid: Doncel, 1971. Wingler, Hans M. Las escuelas de arte de vanguardia, 1900-1933. Madrid: Taurus, 1983. |
|